Injectiesysteem + Tunen
Misschien stiekem toch wel de kers op de taart? Het meest lastigste? Naar mijn mening wel. Maar als je het voor elkaar krijgt om het goed afgesteld te krijgen. Dan kan geen één carburateur in de buurt komen. Een EFI systeem (Electronic Fuel Injection) kan je zo precies mogelijk finetunen naar jouw smaak.
Voordelen:
-
Verbeterde brandstofefficiëntie: EFI systemen kunnen de brandstofinspuiting nauwkeurig regelen op basis van de motorbelasting, de luchtdichtheid en andere parameters. Dit resulteert in een efficiëntere verbranding en optimalere brandstofmengselverhoudingen, wat leidt tot een beter brandstofverbruik en lagere emissies.
-
Betere prestaties: EFI systemen maken het mogelijk om de brandstofinspuiting precies af te stemmen op de motorvereisten, waardoor een betere respons en vermogensafgifte mogelijk is. Ze kunnen snel reageren op veranderende omstandigheden en de brandstoflevering aanpassen, wat resulteert in betere acceleratie, soepelere vermogensafgifte en meer vermogen bij hogere toerentallen.
-
Koude start en stationair draaien: EFI systemen zijn beter in staat om een motor betrouwbaar te starten bij koude temperaturen. Ze kunnen automatisch de juiste hoeveelheid brandstof leveren en de inspuiting aanpassen aan de omstandigheden, waardoor koude startproblemen verminderd worden. Bovendien kunnen EFI systemen de stationair draaiende motor nauwkeurig regelen, waardoor een stabielere en consistente stationaire werking mogelijk is.
-
Minder onderhoud: In vergelijking met carburatoren hebben EFI systemen minder last van problemen zoals carburateurvervuiling, verstopte sproeiers en verkeerde afstellingen. Dit kan resulteren in verminderde onderhoudsbehoeften en langere onderhoudsintervallen.
-
Diagnostische mogelijkheden: EFI systemen zijn uitgerust met sensoren en elektronische regelmodules die informatie verzamelen en storingen kunnen detecteren. Dit maakt het gemakkelijker om problemen met de brandstofinspuiting of andere motorcomponenten te diagnosticeren en op te lossen.
-
Aanpasbaarheid en optimalisatie: EFI systemen bieden mogelijkheden voor geavanceerde afstemming en optimalisatie van de brandstofinspuiting. Ze kunnen worden aangesloten op computersoftware waarmee de motorprestaties kunnen worden aangepast en afgestemd op specifieke behoeften, zoals het maximaliseren van vermogen, het verbeteren van het brandstofverbruik of het aanpassen aan verschillende rijomstandigheden.
Afbeelding 1 Schematische overzicht EFI systeem van Rongmao en Delphi.
Afbeelding 2 Rongmao MT05 ECU.
Zijn er EFI kits?
Op de markt zijn er hier en daar wel EFI kit speciaal voor de GY6 motoren ontwikkeld. Maar je hebt ook van de fabriek af. Zoals Rongmao, Delphi en Motion EFI systemen. Maar Rongmao is tot nu toe een erg gesloten systeem. Er is tot op vandaag de dag geen mogelijkheid om een Rongmao ECU te kunnen tunen. Maar daarin tegen kan het wel met de Delphi ECU (MT05/MT05.2). En deze zijn makkelijk om met elkaar om te swappen.
Afbeelding 3 EFI kit voor een GY6 blok.
Afbeelding 4 EFI kit voor een GY6 blok.
Zijn er factoren om rekening mee te houden?
GY6 Euro 4 en 5 scooters maken dus gebruik van een EFI systeem. Sommige EFI systemen daarvan hebben potentie om getuned te worden. Enigste nadeel is dat een fabrieks ECU zoals Delphi niet volledig ontworpen is om te tunen. Natuurlijk kan het wel maar er is een tegenhoudende factor. Namelijk in de uitlaat zit een Narrow Band 02 sensor. Oftewel een Lambdasonde sensor. (Zie afbeelding 5) Deze sensor meet de hoeveel zuurstof er in de uitlaat bevind en geeft feedback aan de ECU of de motor te rijk of te arm staat. Maar een Narrow Band 02 Sensor kan helaas een klein gebied meten. Dus erg nauwkeurig als de motor goed afgesteld staat. Maar een beetje te rijk of te arm kan de ECU weinig mee doen. Daarintegen heb je een Wide Band 02 Sensor. Deze kan in een veel grotere gebied meten. Maar kan niet communiceren met de Rongmao of Delphi ECU. Misschien is er een mogelijkheid dat je de waarden deels kan veranderen in een tabel. (Soortgelijk zoals afbeelding 6 en 7) Maar dit lijkt mij erg véél werk. Ik denk dat het makkelijker is om Closed Loop en Open Loop goed af te stellen. Bij Closed Loop gebruikt de ECU alle sensor om zo goed mogelijk te bereken hoeveel brandstof de motor nodig heeft bij elk toerental. In Open Loop worden deze sensoren niet gebruikt en kijkt de ECU alleen naar de gegevens in de tabel. Dit kan meer power leveren mits bij een hele goeie afstelling. Closed Loop kan zichzelf beter afstellen maar kan niet meer power creëren. Open Loop is meer vermogen uit te halen. Maar dat is meer gokwerk om te kijken of de motor daadwerkelijk goed loopt.
Afbeelding 5 LambdaSonde sensor
Welke software kan ik gebruiken voor de Delphi MT05/MT05.2 gebruiken?
Zover ik weet is er een software die het best werk voor de Delphi MT05/MT05.2 ECU. Namelijk HUD ECU Hacker. Zie de knop hieronder:
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur het gerust via de formulier hieronder. Ik zal zo snel mogelijk reageren.
* Verplicht
Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen:
Check voor meer informatie de knoppen hieronder: