Oliepomp GY6 50cc
GY6 50cc 16 tands oliepomp en 22 tands oliepomp.
Sommige QMB- of QMA-blokken gebruiken een 16 tands oliepomp. Let hierop. Om te weten of je een 16 tands of 22 tands oliepomp hebt, moet je het blok uit elkaar halen. Maar dat is waarschijnlijk al gedaan.
De verschillen
- De twee pompen lijken redelijk op elkaar, maar er zit duidelijk een verschil. Zie afbeelding 1 en 2. De 16 tands oliepomp heeft een as in de pomp zelf zitten. Bij de 22 tands zit de as in het tandwiel.
- De tandwiel van de oliepomp die de pomp laat draaien. Je ziet dat bij de 22 tands oliepomp de tandwiel een as vast heeft zitten en bij de 16 tands oliepomp zit dit los. Deze moet je dus vastzetten met een M6 moer.
- De tandwielen hebben ook andere tandjes op het tandwiel. Bij de 16 tands oliepomp zijn deze groter vergeleken met de 22 tands oliepomp. (Zie afbeelding 3 en 4)
- Krukas zijn ook verschillend. Ze lijken wel erg op elkaar, maar er is één verschil, namelijk de aandrijving voor de oliepomp aan de rechterkant. Voor de 16 tands oliepomp zijn deze tandjes ook groter dan bij de 22 tands oliepomp. Net zoals bij de aandrijvingstandwiel van de oliepomp zelf. Je kan ze dus niet uitwisselen, want dan gaat het niet passen en grijpen de tandjes niet in elkaar, dus het moment wordt niet overgebracht. (Zie afbeelding 5 en 6)
- Carterdelen zijn anders. Waar de oliepomp vast komt te zitten (Afbeelding 7 en 8) zitten de pasbussen op een andere plek. En doordat de 16 tands oliepomp een moer heeft om het tandwiel vast te zetten, zit er een uitsparing in het carterdeel, en bij de 22 tands oliepomp zit er een gat. (Zie afbeelding 9 en 10)
Afbeelding 5 Krukas voor 16 tands oliepomp
Afbeelding 6 Krukas voor 22 tands oliepomp
Afbeelding 9 Carterdeel oliepijlstok voor 16 tands oliepomp
Afbeelding 10 Carterdeel oliepijlstok voor 22 tands oliepomp
Is de 16 tands oliepomp beter dan de 22 tands oliepomp of andersom?
Daar is helaas weinig over bekent. Wat ik zag is dat de oliepomp zelf precies hetzelfde is. Daarmee bedoel ik intern in de oliepomp. De tandwielverhouding is iets anders:
- 16 tands oliepomp heeft een verhouding van 2,06 op 1
- 22 tands oliepomp heeft een verhouding van 2,13 op 1
- Dit houdt in dat bij 2,06 rotaties van de krukas de 16 tands oliepomp 1 keer rondgegaan is.
- En bij 2,13 rotaties van de krukas is de 22 tands oliepomp 1 keer rondgegaan.
Eigenlijk een kleine verschil. Maar het houdt in dan de 16 tands oliepomp iets dikkere olie kan pompen doordat het juist iets minder rotaties maakt. Het overbrengende moment is dan iets groter.
Welk motorblok gebuikt een 16 tands of 22 tands oliepomp?
Zover ik weet:
16 tands oliepomp:
- Boatian motorblokken (BT-139QMA-A)
22 tands oliepomp:
- 1P139QMB GY6 motorblokken
Check de knop hieronder om je motorcode te kunnen achterhalen:
Geldt dit ook voor de GY6 125/150cc motorblokken?
Nee, die gebruiken dezefde oliepompen voor verschillende aanduidingen.
Hoe werkt een oliepomp?
Op de afbeelding hieronder zie je dat aan de linkerkant de olie binnenkomt, oftewel opgezogen wordt uit het blok. Doordat de tandwielen draaien, wordt de olie opgezogen en meegenomen doordat de twee tandwielen samen kleine kamertjes vormen waar de olie in opgesloten zit. Aan de andere kant wordt het eruit geperst doordat de kamertjes steeds kleiner worden en de druk hoger.
Afbeelding 11 Oliepomp in werking
Waar loopt de olie naartoe?
Afbeelding 12 Oliesmeersysteem (Lubrication system)
Check deze knop hieronder meer over welke olie het best is voor de GY6 motoren:
Heb jij toevallig een blok met een 16 tands oliepomp of 22 tands oliepomp? Want je hebt een big bore kit gemonteerd of andere krukas? Zou jij dit met mij willen delen via de formulier hieronder? Hiermee help je vele mensen die deze site bezoeken en mij. Alvast bedankt!
* Verplicht
Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen: