GY6 50cc Big Bore kit's
Snelheid is toch matig en je wilt graag meer vermogen? Dat is mogelijk voor de GY6 blokken. Standaard is de GY6 139QMA/QMB voorzien van een goedkope 50cc aluminium cilinder. Op zich heeft de GY6 50cc redelijk wat vermogen voor een 50cc blok, maar het kan natuurlijk beter.
Let op: Je kunt dit laten doen door een scooterzaak of zelf doen, maar enige kennis is vereist. Een verkeerde afstelling kan fataal zijn!
Big Bore Kits (BBK)
Big Bore Kits zijn eigenlijk grotere cilinders, dus met meer cc's. Hoe meer cc's, hoe meer vermogen je kunt krijgen. Er zijn voor de GY6 50cc blokken een aantal cilinderinhouden op de markt:
- 50cc (39mm)
- 60cc (44mm)
- 72cc (47mm)
- 80cc (50mm)
- 90cc (52,4mm)
Let op! Sommige beweren dat de 90cc cilinderkit past op sommige GY6 50cc blokken. Alleen de GY6 50cc blokken die eindigen met "QMB" zouden geschikt zijn voor een 90cc kit. Zie de knoppen hieronder voor meer informatie:
Let op! Sommige fabrikanten verkopen zogenaamde 100+cc cilinderkits, vooral op Aliexpress. Let erop dat dit niet klopt. Ze adverteren een 50mm boring als 100cc, maar dit is eigenlijk 80cc. Wees hierop bedacht. Het maximale aantal cc's dat uit een GY6 50cc blok gehaald kan worden, is 90cc.
Aan te raden merken
Voor de beste kwaliteit en levensduur raad ik de volgende merken aan:
- Naraku, zéér goede kwaliteit. Komt uit Japan.
- Malossi, zéér goede kwaliteit. Komt uit Italië.
- Airsal, zéér goede kwaliteit. Komt uit Spanje, Catalonië.
Deze merken hebben zéér goede kwaliteit maar betaal je ook meer voor.
Alternatieven:
- Mezoly, voordelige cilinderkits. Komt uit China?
- Glixal, goedkope cilinderkits. Via Aliexpress. Redelijk goede reviews. Komt uit China
- 101Octane, voordelen cilinderkits. Komt uit China?
Grotere cilinderkop. Wat is het?
Dit heeft alleen nut bij 80cc en 90cc cilinderkits. Bij een grotere cilinderinhoud zijn de inlaat- en uitlaatkanalen vergroot, waardoor er meer doorheen kan stromen (Zie afbeelding 1 en 2). Meer in- en uitstromend gas betekent meer vermogen. De kleppen zijn tevens ook groter. Bij lagere cilinderinhouden, zoals 50cc, 60cc en 72cc, heeft dit geen nut omdat dan een te lage compressie ontstaat, wat resulteert in minder vermogen. Wat wel zou kunnen, is een 4V cilinderkop. Dit is een kop met 4 kleppen per cilinder (Zie afbeelding 3). Hierdoor kan je meer brandstof in de motor krijgen en er ook meer uit. Hierbij blijft de compressieverhouding hetzelfde. Let op: een 4V cilinderkop voor een GY6 50cc is zeer zeldzaam. Deze worden niet meer gemaakt en waren vrij kort op de markt geweest. Ze zijn te vinden onder sommige Baotian- en Neco-scootermodellen.
Te vinden onder:
- Baotian Tiger, Classico.
- BTC Tiger, Classico.
- Neco Agira.
Afbeelding 1 Standaard GY6 50cc cilinderkop.
Afbeelding 2 Naraku 90cc BBK met grotere cilinderkop.
Afbeelding 3 Baotian GY6 50cc 4V cilinderkop.
Check de knop hieronder meer informatie over een GY6 50cc 4V cilinderkop:
Hoe zit het met GY6 injectie scooters?
Grotere cilinderkits passen ook op injectiescooters, omdat het blok van een GY6 injectiescooter niet anders is dan een GY6 blok met carburateur. Hiervoor zijn er echter wel twee problemen:
- De ECU is geprogrammeerd voor een cilinderinhoud van 50cc.
- De standaard injector is alleen geschikt voor 50cc cilinders. Grotere cilinders kunnen problemen veroorzaken.
Meer hierover? Dan verwijs ik je naar de knoppen hieronder:
Zit je met vragen over Big Bore Kits? Vraag het gerust via de formulier hieronder. Ik zal zo snel mogelijk reageren.
Check de knop hieronder voor vragen die ik heb aan jou en de regels om een formulier te sturen: